Betydelsen av träslöjd i tidig barndomsutbildning

Vikten av träslöjd i tidig barndomsutbildning – bygga upp förtroende och ge en grund för livslångt lärande. När barn leker med trä lär de sig färdigheter som ger dem möjlighet att forma sin värld. För att hitta bra trämaterial och recensioner klicka här.

Många är förvånade över tanken på att små barn arbetar med verkliga verktyg, men träslöjd har faktiskt ett långt arv i småbarnsfostran som går ända tillbaka till dagis. Under de senaste decennierna har den nästan försvunnit men den gör nu comeback, med förnyat intresse från hela världen. En bullrig revolution äger rum!

Big Bang-projektet ligger i framkant av detta, genom att tillhandahålla massor av kostnadsfria resurser till lärare runt om i världen samt tillhandahålla utbildning och forskning om träarbetets inverkan på barns lärande och utveckling.

Det är något alldeles speciellt med träslöjd. Det är så annorlunda från andra aktiviteter. Doften och känslan av trä, använda verkliga verktyg, arbeta med ett naturligt material, ljudet av hamring och sågning, händer och sinnen som arbetar tillsammans för att uttrycka sin fantasi och för att lösa problem, användning av styrka och koordination: allt kombineras för att fängsla unga barns intresse. Det ger en helt unik upplevelse.

Men hur är det med säkerheten kan jag höra dig säga! Träarbete är faktiskt en aktivitet med låg risk så länge som vissa grundläggande säkerhetsåtgärder vidtas och lämpliga verktyg används. Barns beteende är exemplariskt vid träslöjdsbänken – de är engagerade och gör något de tycker om. Det är också viktigt att barn får uppleva risker och utmaningar i en kontrollerad miljö så att de lär sig att fatta beslut och döma för att skydda sig själva. Detta är en viktig aspekt av barns utveckling.

Idag observerar lärare som utför träarbeten regelbundet exceptionella nivåer av engagemang, med djupt fokus och koncentration åtföljd av uthållighet och uthållighet med utmanande uppgifter – särskilt med komplex problemlösning. Träslöjd är ett underbart medium för uttrycksfull konst och kreativ design och det har också fördelen av att omfatta många andra områden för lärande och utveckling som ger en verkligt ämnesövergripande aktivitet.

Matematiskt tänkande utvecklas, vetenskaplig kunskap inhämtas, teknisk förståelse utvecklas genom att arbeta med verktyg och barn blir ingenjörer när de bygger. Träarbete är exceptionellt för att utveckla barns kreativa och kritiska tänkande när barn pysslar och experimenterar med träets och verktygens möjligheter och sedan fortsätter att uttrycka idéer och lösa sitt arbete. Men träslöjd handlar inte bara om vad barn gör – det handlar om de förändringar som sker inom barnet. Träarbete har en betydande inverkan på barns självkänsla och självförtroende och det utvecklar en känsla av handlingskraft – det där ”kan-göra”-tänket.

Träarbete är ett medium för barn att uttrycka sin kreativitet och fantasi. Det är viktigt att inte sätta projekt där alla barn skapar samma objekt. Hemligheten med att barn förblir verkligen engagerade i träarbete är att de följer sina egna intressen och löser sina egna problem för att skapa sitt arbete. All utforskning blir mer meningsfull när den har initierats och leds av barn.

Genom att bygga upp sina färdigheter i kreativt och kritiskt tänkande kommer de att lägga grunden för att bli framtidens kreativa innovatörer.
Inledningsvis är deras arbete ofta rent experimentellt – att mixtra med materialens och verktygens möjligheter. Barn fortsätter sedan med att uttrycka sin fantasi på en mängd olika kreativa sätt genom att producera verk som de personligen tycker är intressanta. De dras till mer komplexa konstruktioner som sträcker sig från bokstavligt verk till representativt och mer abstrakt arbete.

Design och praktiska färdigheter kombineras i träbearbetningsprocessen. Design innebär att definiera uppgiften, göra en handlingsplan, bestämma hur man ska gå vidare och förfina och svara i enlighet med detta allt eftersom arbetet utvecklas. De praktiska färdigheterna eller hantverket förvandlar designen till saker. Dessa processer går fram och tillbaka eftersom arbetet ofta är flytande och utvecklas när barn anpassar sig, förfinar och förändrar det allt eftersom det fortskrider. Äldre barn kanske också vill rita några inledande mönster för att hjälpa till att formulera sina idéer.

Processerna i träarbete utvecklar barns kunskaper om konstruktion. I träslöjd kommer de oundvikligen att gå med och konstruera på en mängd olika sätt. De upptäcker att träpartier med plana kanter är lättare att koppla ihop än vinklade bitar. De upptäcker hur man gör sammanfogningar starka och robusta, eller utreder hur man får sin modell att stå upp på egen hand. När de bygger blir barn konstnärer, designers, arkitekter, byggare och skulptörer.

Träarbete med små barn ger den idealiska grunden för STEAM i grund- och gymnasieutbildning eftersom det är direkt kopplat till alla STEAM-ämnen. För att verkligen göra det möjligt för barn att  förstå STEAM-koncept som vi behöver för att ge autentiska verkliga upplevelser, inte abstrakta alternativ. Genom praktisk inlärning bygger barn en grund i sina STEAM-tänkefärdigheter och är mycket mer benägna att utveckla ett intresse för och ägna sig åt STEAM-ämnen – sålunda kan träslöjd återigen ses som fördelaktigt för det bredare narrativet.

Add a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *